[pic=5_1275668088.jpg]Christine Schaut (10e opv. Kamerlijst Antwerpen – Open Vld) presenteert Bouwplan.De Herentalse Open Vld-ster Christine Schaut stelt haar plan voor om de bouwsector – een van de belangrijkste economische sectoren in de provincie Antwerpen op te waarderen. Het plan bevat 8 speerpunten, die de bouwsector hoog op de politieke agenda moeten zetten vanaf 14 juni. Schaut is door haar jarenlange ervaring in de sector goed geplaatst om een heus “bouwplan” uit te werken dat de noden en verzuchtingen van de bouwsector aanraakt. Rik Daems, voormalig minister van middenstand en 3e kandidaat op de Senaatslijst voor Open Vld, ondersteunt volop het initiatief van Christine Schaut: “Christine heeft een klare kijk, zet duidelijk in op vereenvoudiging en optimalisering van wetgeving. Haar kennis van zaken over de middenstand in het algemeen en de bouwsector meer specifiek zal een duidelijke meerwaarde beteken voor de Open Vld-lijst in Antwerpen”. Christine Schaut presenteert dus een bouwplan, dat de bouwsector tegelijkertijd meer stabiliteit geeft en volledig rationaliseert. “Met dit bouwplan wil ik de volgende regering het nodige eten en drinken geven om dringend aan de slag te gaan en een belangrijke ruggenwervel van onze economie nieuw leven in te blazen”, zo stelt Schaut. “Open Vld geeft me de kans een sector te verdedigen die me zeer nauw aan het hart ligt. Ik grijp ze dan ook graag met beide handen”, zo stelt Schaut nog. Christine Schaut roept elke kiezer die nog interessante aandachtspunten heeft op om een mailtje te sturen naar schautchristine@topsschaut.be HET BOUWPLAN1. Volledige update van de wetgeving rond aannemingscontracten teneinde misbruiken te voorkomen. Deze wetgeving bestaat momenteel maar uit enkele artikelen die dubbelzinnig kunnen geïnterpreteerd worden.2. Verlenging van het 6% btw-tarief voor renovatie (woningen ouder dan 5 jaar).3. Het 6% btw-tarief voor afbraak en heropbouw.4. De uitbreiding van het fiscaal voordeel voor de totale 180 overuren (nu beperkt tot 130 overuren).5. De belastingverminderingen voor energiebesparende investeringen mogen niet beperkt worden in tijd.6. Particulieren moeten een korf van aftrekbare bestedingen in hun belastingsaangifte kunnen opnemen (ondersteuning van de bouwsector, betaalbaar houden van bouw en renovatie, strijd tegen zwartwerk).7. Transportprobleem in de bouw: wegens de vele boetes die worden uitgeschreven op het overladen van kleine bedrijfswagens ( 3500 kg laadvermogen ) worden de aannemers verplicht om zwaardere voertuigen aan te schaffen. Deze transportmiddelen worden dan aanzien als vrachtwagens waarvoor dan een rijbewijs E noodzakelijk is. Deze voertuigen moeten dan nog eens uitgerust worden met tachograaf, wat in feite helemaal niet noodzakelijk is, want zij rijden 's morgens naar de werf en komen 's avonds terug. Voor deze voertuigen zou er een tussencategorie moeten ontstaan met een maximaal gewicht van 8000 kg op de assen. Met een speciaal rijbewijs en zonder tachograaf. Daarboven komt dan nog het probleem dat in de meeste steden/gemeenten geen transport boven 3,5 ton toegelaten is.8. Personeel is ook niet meer “levenslang verbonden” met het bedrijf. De inspanning in opleiding en vorming gaat vaak verloren na een paar jaar. ”On the job training ” betaalbaar maken voor KMO’s is dus een absolute must.